سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/1/24
11:18 عصر

اتفاق قابل تامل درمجلس

بدست چکنویس در دسته سیاسی

اتفاق قابل تامل درمجلس : تصویب دوفوریت طرح و از دستور کار خارج شدن همان طرح 24 ساعت بعد؟

با درخواست کتبی 50 نماینده مجلس، طرح تغییر چگونگی سؤال از رئیس‌ جمهور که از دستور کار خارج شده بود، باردیگر در دستورکار مجلس قرار گرفت.

امروز(5 شنبه) هم روزی دیگر از روزهای مجلس گذشت. طرح ها و لوایحی به صحن مجلس آمد، برخی تصویب و برخی دیگر رد شد، درست مانند روزهای دیگر؛ اما امروز اتفاقی شگفت آور در مجلس روی داد و  موضوع از این قرار بود که نمایندگان مجلس ‌کلیات طرح تغییر چگونگی سؤال از رئیس‌جمهور را رد کردند و این درحالیست که دیروز پس از بحث و بررسی و مذاکرات فراوان با 138 رای موافق با دو فوریت طرح اصلاح ماده 197 آیین‌نامه داخلی موافقت کرده بودند.

در این طرح پیش بینی شده است که بعد از هر سوال از رئیس جمهور ، رای‌گیری شود و در صورتی که رئیس‌ جمهور به شش سوال نمایندگان پاسخ نداد، زمینه استیضاح با رعایت قانون فراهم شود .

بعد از تصویب دو فوریت این طرح، رسیدگی به کلیات آن در دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) قرار گرفت، اما نمایندگان محترم با وجود تصویب دو فوریت آن در روز گذشته ، با کلیات طرح تغییر چگونگی سؤال از رئیس‌ جمهور با 130 رای موافق ، 17 رای مخالف و 12 رای ممتنع از 198 نماینده حاضر مخالفت کردند و به ناچار این طرح از دستور خارج شد.
حال این سوال پیش می آید که چطور نمایندگان مجلسی که دیروز به دو فوریت طرحی رای می دهند، امروز به کلیات طرح رای نمی دهند و طرح  از دستور کار مجلس خارج می شود؟

این چه دو فوریتی بود که رای آورد و کلیاتی بود که رای نیاورد؟

داستان از این به بعد جالب تر می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس "مصطفی کواکبیان در تذکر آیین‌نامه‌ای در اعتراض به تصویب نشدن کلیات طرح اصلاح ماده 197 آیین‌نامه خطاب به لاریجانی، رئیس مجلس گفت: آقای محبی‌نیا حتی یک کلمه حرفی از اینکه این ماده راجع به طرح سؤال از رئیس‌جمهور است، نزد و حتی کلمه سؤال از رئیس‌ جمهور را نگفته است تا نمایندگان متوجه موضوع شوند،بنابراین  بسیاری از نمایندگان متوجه نشدند که این رأی‌گیری برای چیست و به همین علت رأی نیاورد؛ این ظلم است و به طور یقین این شیوه رأی‌گیری برای مجلس خوب نیست."

به گفته وی "بسیاری از نمایندگان متوجه نشدند که این رأی‌گیری برای چیست" اما با کلیات طرح دو‌ فوریتی اصلاح ماده 197 آئین‌نامه داخلی مخالفت کردند.

خباز: ‌منشی هیئت‌رئیسه ‌طرح تغییر سؤال از رئیس‌جمهور را درست قرائت نکرد

محمدرضا خباز، نماینده مردم کاشمر پس از بررسی کلیات طرح اصلاح ماده 197 آیین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به طرح سؤال از رئیس‌ جمهور است، در تذکری با اشاره به بند 11 ماده 23آیین‌نامه گفت: وقتی کلیات طرح در دستور قرار گرفت، تنها عنوان طرح توسط منشی هیئت‌ رئیسه قرائت شد و هیچ توضیحی درباره آن داده نشد که این موضوع سبب شد، نمایندگان مجلس نسبت به آن دقت نکنند و من مطمئنم با آن طرز خواندن حتی منشی‌های دیگر هیئت‌ رئیسه نیز از محتوای کلیات مطلع نشدند.

به گزارش ایسنا، پس از این اتفاقات و اظهار نظرات، 50 نفر از نمایندگان با امضای نامه‌ای خواستار در دستور کار قرار گرفتن دوباره دو فوریتی اصلاح ماده 197 آیین‌ نامه داخلی مجلس و الحاق دو تبصره به آن شدند و محبی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس نیز آن را قرائت کرد.

بر اساس ماده 133 آیین‌نامه امکان این وجود دارد که با تقاضای کتبی 50 نفر از نمایندگان طرحی که از دستور خارج شده، بدون سپری شدن مدت زمان شش ماهه دوباره در دستور قرار گیرد.

سخنان کواکبیان و خباز ، درباره علت رأی نیاوردن طرح اصلاح چگونگی سوال از رئیس جمهور اگر چه تلاش برای روشن شدن موضوع از نگاه یک نماینده است، اما واقعیتی تلخ را نمایان می کند و آن این که برخی از نمایندگان ، بدون این که بدانند موضوع رأی گیری چیست، در رأی گیری مجلس شرکت می کنند و رای مثبت و منفی و ممتنع می دهند و برای مملکت قانون لازم الاجرا تصویب می کنند!

آیا اگر نمایندگان واقعاً متوجه موضوع رأی گیری نبودند، نمی توانستند، سوال کنند که قضیه چیست و سپس تصمیم می گرفتند؟