گروه فرهنگی-اجتماعی برهان؛ در شماره 1 «منشور اخلاق رسانهای» دیدگاههای رهبر معظم انقلاب در خصوص اولین وظیفه مطبوعات (نقد و نظارت) ارایه شد. در این شماره به دومین وظیفه مطبوعات که عبارت است از «اطلاع رسانی صادقانه و شفاف» میپردازیم:
وظیفهی دوم؛ اطلاع رسانی صادقانه و شفاف:
* معتقدم که آزادى قلم و بیان، حقِ مسلّم مردم و مطبوعات است. در این هم هیچ تردیدى ندارم و این جزء اصول مصرّحه قانون اساسى است.
- از طرف دیگر، آن هم به نوبهی خود مىتواند رشد ملت را افزایش دهد.
* البته معتقدم در کنار این ارزش، ارزشها و حقایق دیگرى هم وجود دارد که با آزادى مطبوعات و آزادى قلم، آن ارزشها نباید پایمال شود. هنر بزرگ این است که کسى بتواند:
#صداقت،
#عفاف،
#انصاف نسبت به دیگران؛
جزو طبیعت ثانوىاش بشود.
• کارشکنی،
• سخن پراکنی علیه دیگران،
• بدگویی کردن،
• افشاگریهای بیپایه و اساس نسبت به اشخاص
- شایعه سازی و شایعه پراکنی نکنند. کسانی که مصالح کشور را میخواهند و مایلاند حقایق را غالب کنند، از اختلافات جزیی و غیراصولی صرف نظر کنند.
- اخلاق اهمیتش از علم هم بیشتر است. اگر فضا، فضای:
#اشاعهی فحشا،
#تهمت زدن،
#دیگران رامتهم کردن به شایعات و خیالات باشد؛
#و فضای جامعه را فضای سوءِ ظن و بدگمانی قرار دادن،
دلها را تاریک و فضای زندگی را ظلمانی میکند.
- یک شخص یا یک جریان را به طور مطلق مورد تهاجم قرار دادن (حتی به قصد اصلاح) جایز نیست و در بسیاری موارد غیبت است.
#انتقاد منطقی، گفتن حرف صحیح، غیر از غیبت است.
#گفتن حرفهای آشکار و نقد آن به هیچ وجه غیبت نیست. (نیازی هم به افترا و تهمت نیست.)
- بعضی از این گونه تهاجمها علیه اشخاص یا جریانها، مصداق:
#تهمت،
#افترا،
#قول به غیر علم،
#و سب و شتم است؛
حتی اگر به قصد اصلاح باشد. (تمام وسایل مدرن امروز - از جمله سایت و وبلاگ و ... - هم مشمول همین حکم است. خواندن وبلاگ مانند خواندن کاغذ، است، کتاب است، نامه است، مثل شنیدن حرف است. دوربین هم همین جور است.)
- تهمت زدن به یک شخص گناه است، تهمت زدن به یک نظام اسلامی، به یک مجموعه، گناه بسیار بزرگتری است.
- نباید اختلاف به وجود بیاید؛ همه با هم برادرند. فضا را نباید از تهمت و از گمان سو پر کرد.
- شفافیت این نیست که ما بیایم این و آن را بدون اینکه اثبات شده باشد، بگیریم زیر بار فشار تهمت.
- ممکن است چیزهایی را که نسبت میدهند در واقع راست باشد؛ اما تا مادامی که اثبات نشده حق بیان وجود ندارد.
پایان بخش دوم